
Ο αποπροσανατολισμός της πανεπιστημιακής «κουρελαρίας»
Ιδεολογικά καθοδηγούμενες άρχισαν πάλι οι συγκρίσεις του Ελληνικού Πανεπιστημίου με τα ιδρύματα του εξωτερικού. Μπορεί το δικό μας Πανεπιστήμιο να συγκαταλέγεται ανάμεσα στα κορυφαία δωρεάν και δημόσια του δυτικού κόσμου, αλλά αυτό που προβληματίζει ιδιαίτερα είναι οι πράξεις μιας «κουρελαρίας» - όπως χαρακτηριστικά διαβάζω σε δημοσίευμα - που υποτίθεται ότι νομιμοποιούν μια σειρά από νέα μέτρα.
Οι πολιτικές τοποθετήσεις που ξεπροβάλλουν μεταξύ των ενημερωτικών αναφορών για το υψηλό επίπεδο σπουδών, την καθαριότητα των κτηρίων και την εύρυθμη λειτουργία των αλλοδαπών ιδρυμάτων, αφορούν στην αυστηροποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, την ανάγκη για αστυνόμευση και παρακολούθηση των ακαδημαϊκών χώρων, καθώς και τη σύναψη συμβάσεων μεταξύ φοιτητών και ιδρυμάτων.
Με ιδιαίτερη προσοχή στη λεπτομέρεια αποφεύγεται η αναφορά στην ελεύθερη διακίνηση ιδεών, την αδιάκοπη αμφισβήτηση και τον μακροσκελή διάλογο που αναπτύσσονται καθημερινά κατά τη φοίτηση στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο. Δεν αναφέρεται πουθενά η συνεισφορά τόσο του προσωπικού που εργάζεται σε αυτό όσο και του φοιτητή για τη διαμόρφωση ενός συνεργατικού κλίματος που αναβαθμίζει τις ακαδημαϊκές σχέσεις και παράγει αποφοίτους με όλα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ενός ανθρωποκεντρικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Οι τοποθετήσεις μετακινούν το ενδιαφέρον από τη συλλογικότητα που διέπει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και προτάσσουν την ατομικότητα κατά τα πρότυπα των - συντηρητικών και διόλου προοδευτικών - ξένων πανεπιστημίων ως μια ανάγκη για την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υφίσταται σημαντικό περιθώριο βελτίωσης στη λειτουργία του Ελληνικού Πανεπιστημίου, αλλά το πρόβλημα εστιάζεται σε εντελώς διαφορετικούς τομείς από εκείνους που επικεντρώνονται ορισμένοι συντηρητικοί κύκλοι. Η μεθοδευμένη παρακμή της δημόσιας εκπαίδευσης παρατηρείται επί σειρά ετών και προκύπτει από τους μηχανισμούς της Πολιτείας, αφού σχετίζεται με τη μείωση κονδυλίων, τις ελλείψεις προσωπικού και την διαρκή υπονόμευση της σχέσης του δημοσίου Πανεπιστημίου με την αγορά εργασίας.
Η εισαγωγή φοιτητών από μια προβληματική δευτεροβάθμια εκπαίδευση με την παράλληλη απαξίωση των πτυχίων (και διπλωμάτων) έχουν ως απώτερο σκοπό την ενίσχυση του ρόλου της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Εφόσον πολιτικοί και δημοσιογράφοι διατείνονται εκ νέου πως υπάρχει ουσιαστική επιθυμία για εξάλειψη της «κουρελαρίας» και των προβλημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, θα ήταν προτιμότερο η προσοχή τους να στραφεί προς την αναβάθμιση της δευτεροβάθμιας που εξάγει πολίτες δίχως σεβασμό προς το κοινό συμφέρον - ανεξάρτητα από το αν θα βρεθούν εντός ή εκτός του Ελληνικού Πανεπιστημίου - και όχι να το παρουσιάζουν την «κουρελαρία» ως φαινόμενο που καλλιεργείται στους ακαδημαϊκούς χώρους.